Monday, August 11, 2008

Lawatan ke kampung orang asli

Pada hari Ahad lepas, 10 Ogos 2008. Satu lawatan kerja dibuat oleh Unit Pentadbiran Masjid dan Rakan Masjid Universiti Teknologi PETRONAS. Lawatan ini disertai oleh
1) Ustaz Dawi Cahyono
2) Ustaz Zuriat
3) Mohd Hakim (Presiden Rakan Masjid)
4) Ahmad Farhan ( Setiausaha Rakan Masjid)
5) Hafiz ( AJK Lajnah Da'wah dan Penerangan)
6) Azman (AJK Lajnah Da'wah dan Penerangan)

Lawatan kerja ini dibuat ke kampung orang asli yang bertempat di Kg Ayer Denak, Kampung Bali, Tronoh, Perak. Tujuan utama lawatan ini adalah untuk bertemu dengan tok batin dan juga imam di kampung ini untuk memaklumkan bahawa kg ayer denak ini telah dimasukkan ke dalam kawasan qariah masjid an-nur UTP.


Perjalanan menuju ke perkampungan orang asli menaiki kereta Ustaz Dawi. Mengambil masa setengah jam dari UTP.

Gambar rumah penduduk orang asli. Daif dan menginsafkan.

Di sana kami bersyukur kerana mendapati surau kampung itu masih tersergam indah dan boleh digunakan. Cuma kemudahan elektrik dan air sahaja yang terbatas. Mungkin dipotong kerana tidak dibayar. Kami cuma untuk mendapatkan maklumat dari penduduk kampung mengenai orang islam yang ada di kampung itu. Mengejutkan... tiada seorang pun muslim di kampung itu!!


Ustaz Dawi dan Akh Farhan menuju ke surau kuning

Menurut sumber itu, sebelum ini ada 5 orang islam yang ada di kampung itu dan mereka berlima inilah yang mengimarahkan surau itu. Kini, 5 orang islam itu telah tiada dan difahamkan mengikut kumpulan tabligh ke kelantan.


Berbual-bual dengan penduduk yang tinggal berhampiran surau untuk mendapatkan info.

Presiden Rakan Masjid (tiga dari kanan) sedang menerangkan maksud dan tujuan ziarah pada petang itu kepada penduduk. Turut kelihatan ialah Ustaz Dawi (empat dari kanan), akh Farhan, Setiausaha 1 RakanMasjid (dua dari kanan) dan akh Hafiz, wartawan dari Lajnah Da'wah dan Perhubungan ( kanan sekali)

Justeru, ana merasakan bahawa perlu ada usaha-usaha da;wah yang terancang dan stratergi untuk menghidupkan kembali qariah ini dengan nur islam. Malulah kita dengan mubaligh kristian yang sanggup meninggalkan keluarga dan kesenangan untuk masuk ke ceruk2 pendalaman semata-mata untuk mengkristiankan penduduk pendalam itu.

Kampung ini amat hampir dengan kita. Perjalanan menaiki kereta tak sampai setengah jam. Amat dekat. Justeru, Tanggungjawab da;wah itu semestinya jatuh ke bahu kita. Sesungguhnya,jalan da'wah itu terbentang luas di hadapan kita. Marilah kita fikirkan bersama, apa yang boleh kita sumbangkan untuk Islam...

Mohd Hakim Mohd Nor
Presiden Rakan Masjid

Waktu Dhuha
Selasa
12 ogos 2008


2 comments:

Brother Badr said...

kalau ade lawatan lagi..ajak la ana skali ye..

Hakim Mohd Nor said...

insya allah (^_^)v