Friday, August 8, 2008

Amanah Menyebarkan islam di bumi UTP

Bismillahirahmanirahim

Bersyukur kita kepada Allah SWT kerana dengan rahmatNya telah memilih kita dari berjuta manusia untuk menerima kemanisan Nur iman dan sinar islam. Salam junjungan keatas Rasulullah SAW atas usaha yang tidak berkesudahan baginda dalam menyebarluaskan islam kepada manusia sejagat.

Datangnya diri kita sebgai pelajar di bumi UTP ini, tidak lain dan tidak bukan hanyalah untuk menyampaikan hajat ayahanda dan bonda kita untuk melihat anak-anaknya menggengam segulung kejayaan. Azam yang tersemat dibajai dengan tekad dan nekad meletakkan fikiran separa sedar kita untuk menuju ke matlamat tersebut tanpa mengambil cakna akan persekitaran UTP yang kian berkecamuk.

Justeru, bergelimpanganlah mahasiswa dan mahasiswi yang hanya mampu meletakkan kriteria 'well rounded' dalam konteks kejayaan materialisma dan fiskal semata. Pembangunan rohani lantas dikesampingkan dengan alasan 'tak amik port'.

Dan kehidupan dunia ini, hanyalah permainan dan senda gurau. Sedangkan negeri akhirat itu, sungguh lebih baik bagi orang-orang yang bertaqwa. Tidakkah kamu mahu berfikir? [Al-An'am:31]

Ayat Al-Quran diatas adalah peringatan jelas dari Sang Pencipta kepada makhluk-makhluk yang diciptaNya. Tidakkah kita percaya akan ayat tersebut??. Justeru itu, sudah sampai masanya untuk kita memikirkan bagaimana survival kita apabila berada di alam akhirat tersebut.

Lantas sahabat-sahabat, marilah kita bersama berusaha mengislahkan diri dan meletakkan taqwa dan iman sebagai asas kepada kerja harian kita. Jika kita mampu berhempas - pulas berusaha mencapai kejayaan akademik, kita juga mampu untuk melakukan perkara yang sama untuk mendapat kejayaan di akhirat kelak. Wallahualam

Ahmad Farhan Bin Jopri
Setiausaha 1 Rakan Masjid
Universiti Teknologi PETRONAS.
019-9167880
ahmadfarhan@rakanmasjid.com

No comments: