Wednesday, January 14, 2009

Ayuh semua!!!!

rasa sebak menyelebungi jiwa tatkala melihat umat Islam pd masa kini diperkotak-katik dan ditindas begitu sahaja tanpa ada sedikit pun rasa belas kasihan. mereka dilayan seperti binatang malahan lebih teruk hinggakn kanak2 dn org tua mnjadi mangsa. hari demi hari angka kematian meningkat dan serangan trhadp mereka kian diperhebat oleh yahudi laknatullah.namun, apa yg kita lakukan utk membela saudara2 kita di sana?? hanya sekadar menangisi dan berkata2 kosong tidak akan mmbawa sbrg perubahan..

dalam satu hadis nabi ada menyatakan, "barangsiapa yg berpagi-pagian tidak mengambil berat perihal org Islam, maka ia buknlah dr gol mereka."

oleh itu, dalam menyingkap penderitaan rakyat Palestin, gabungan antara 6 organisasi terbesar di utp dengan sokongan pihak management akan mengadakan satu demonstrasi aman pada hari Jumaat, 16 Januari 2009 bermula di hadapan masjid An-Nur. organisasi yg terlibat ialah Rakan Masjid, MPP, SRM, RCSU, FRIC dan ISC...

sejurus slps solat jumaat, solat hajat akan diadakan bagi memohon kemenangan Islam di bumi Palestin. bagi muslimat, solat Zohor akan dikerjakan secara berjemaah di pusat kecemerlangan insan(masjid lama) sebelum diteruskan dengan solat hajat. tepat pukul 2, semua akan berkumpul di hadapan masjid An-Nur utk persediaan kepada demonstrasi yang bakal berlansung.

persoalnnya... kenapa kita berdemo?? perlukah kita berdemo?? demonstrasi atau brhimpun dn menunjuk perasaan secara aman adalah satu tndakan yg sah dari segi syara' dn undang2 untk menyatakn penentangan trhadap kemungkaran. demo satu pendekatan yg berkesan utk menyerlahkan pengaruh dn kuasa kebenaran. malahan, hukum asal berhimpun secara aman dn brdemonstrasi adalh harus..

golongan ulama' trsohor juga ramai yg trlibt dgn demonstrasi. stakat yg kita tahu, tdk ada ulama' yg mmbantah mereka. antara kepentingan demo: pertama, ia satu tindakan yg mmberi petanda dn ukuran trhadp pndangan rakyat. kedua, demonstrasi meningkatkn kecenderungan kita dlm mmpertahankn kebenaran.

ketiga, suara dn teriakn ribuan demonstran menyerlhkan kesepaduan tekad dn kekuatn umat mmbanteras kejahatan.. keempat, dgn berdemo kita dpt mewujudkn rasa gerun dlm diri musuh kita sebagaimana kaum Quraisy pd zaman dahulu yg dikejutkn oleh keberanian Rasulullah yg tampil berdemo dlm satu gelombang demonstrasi prtama dgn dua ketumbukan yg mana satunya diketuai oleh Hamzah dn satu lg diketuai oleh Saidina Umar Al-Khattab. dn inilah cth demo yg mana kekuatannya ditampilkn scra aman tnpa brlaku prtumpahan darah..

jadi, warga kampus sekalian diseru untuk turut sama melahirkan rasa tidak puas hati terhadap kekejaman dan penindasan trhadp rakat Palestin. untuk makluman, pakaian utk demonstrasi aman trsebut adlah warna putih.

ayuh para sahabat sekalian...

No comments: